• 9715
  • 315 مرتبه
  • 1402/07/13 10:42:56 ب.ظ

آزمون ولایت

آزمون ولایت

🔰 ما شیعیان اعم از عالم و جاهل، طلبه و کاسب، ادعای ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را داریم، البته ولایت و اعتقاد به اهل بیت علیهم السلام و مقام و منزلتشان بهترین داشته های یک انسان در این دنیاست، در روایت می فرماید: «وَ مَا نُودِيَ بِشَيءٍ مِثل الوِلَایَة».

📌 و شکی نیست که ما برای این امر خطیر و با ارزش امتحان می شویم، اینطور نیست که بگوئیم ما اهل بیت علیهم السلام را قبول داریم و به آن ها ایمان داریم و به این راحتی بگذرد، حتماً امتحان می شویم تا راستگو از کاذب معلوم شود .

🖊 البته امتحان ها می تواند متنوع باشد و به هر شکل و هر نحو صورت گیرد، امتحان های سخت و آسان وجود دارد و ممکن است انسان در یک امتحان آسان، موفق بیرون بیاید، ولی در امتحان سخت تر و در مسائل حساس تر، ناموفق باشد .

🔺 گاهی مَحَک انسان از طریق اموال می باشد و پای پول در میان است و انسان بخاطر پول دست از ولایت برمی دارد . گاهی هم آبروی انسان در میان است، گاهی جان انسان در میان است، مانند رفتن به عتبات عالیات در روزهای که انفجار های زیادی در عراق رخ می داد.

💢 گاهی هم پای علم در میان است، مانند علوم غربی پزشکی، ستاره شناسی، زمین شناسی، فیزیک، شیمی، منطق و علوم دیگر که اگر بین علوم غربی و علوم اهل بیت علیهم السلام ماندیم و قرار شد یکی را  قبول کنیم و دیگری را قبول نکنیم، کدام یک را مقدّم خواهیم کرد.

⚠️ این می تواند سخت ترین امتحان و آخرین مرز آزمایش بشر باشد که انسان علوم غرب و پیشرفت و تکنولوژی غرب را ببیند و بخاطر کلام اهل بیت علیهم السلام آن ها را زیر سؤال ببرد.

⭕️ فکر می کنم این امتحان سختی باشد و در حقیقت آزمایش واقعی و مرز بین راست گوئی و دروغ گوئی است، زیرا مؤمن واقعی احدی را با اهل بیت علیهم السلام مقایسه نمی کند، در روایت از اهل بیت علیهم السلام است: «لا یُقَاسُ بِنَا أَحَد» (علل الشرائع، ج 1، ص 177)، همچنین علمی را با علم اهل بیت علیهم السلام مقایسه نمی کند و در پذیرش علوم اهل بیت علیهم السلام لحظه ای تردید نمی کند.

🖍 یکی از این امتحان ها، طب اهل بیت علیهم السلام بود که در این امتحان افراد زیادی قبول شدند، ولی متأسفانه افراد بسیاری انکار کردند، بسیاری از مؤمنین به این طب، از مردم عادی و روستایی بودند که حقیقتاً ایمان مستحکمی دارند، ولی در عوض برخی از افرادی که منکر این علم شدند، از کسانی بودند که ادعای علم داشتند و به اصطلاح عالم بودند.

❇️ بر اساس روایات، کسی که به روایات اهل بیت علیهم السلام اعتقاد داشته باشد درمان خواهد شد، زیرا امام صادق می فرمایند: داروی اسلامی برای کسی که اعتقاد دارد مفید و نافع است و برای اهل نفاق و کسانی که عقیده ندارند، مفید فایده نیست (بحار الأنوار، ج 59، ص 73، ح 28).

💠 بر اساس این روایت میتوان گفت که یکی از راه های امتحان ایمان واقعی، عمل به روایات طبی معصومین علیهم السلام است.

🖊 خوب است که همه مؤمنین و ولایتمداران مقدار ایمان و ولایت مداری شان را امتحان کنند تا مطمئن شوند، زیرا مؤمن طب اسلامی و طب اهل بیت علیهم السلام را بر طب غربی ترجیح می دهد .

🔹 متأسفانه مشاهده می شود که بسیاری تا بیمار می شوند به کشورهای اروپایی برای درمان سفر می کنند، این نشان دهنده بی اعتمادی و بی اعتقادی به روایات طبی است، در حالی که بسیاری زمانی که بیمار شدند، سراغ طب اسلامی آمده و با یقین و اعتقاد پای این طب ایستاده و در نهایت درمان شدند.

❗️ همچنین برخی ها زمانی که بیمار می شوند، به سراغ طب شیمیائی می روند و از این مطب به آن مطب رفته و انواع درمان ها و داروهای مختلف را امتحان می کند و در نهایت که مأیوس شد و او را جواب کردند به سراغ طب اسلامی می رود، این افراد به طب اسلامی ایمان دارند ولی ایمانشان ضعیف تر است. اصل بر این است که انسان همان ابتدا اهل بیت علیهم السلام و طب آن ها را برگزیند و خود را بدان وسیله درمان کند.

🌐 دفتر آیت الله تبریزیان 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط