• 9712
  • 368 مرتبه
  • 1402/07/11 10:37:03 ب.ظ

توشه مدرسه

توشه مدرسه

🔸 اصولاً ریزه خواری کار خوبی نیست و ما هیچ وقت به ریزه خواری تشویق نمی کنیم، ولی عواملی وجود دارد که گاهی ریزه خواری را واجب می کند .

〽️ روش درست این است که کودک و بچه های مدرسه ای صبحانه کم و مقوی میل کنند و به مدرسه بروند و چیزی با خودشان نبرند، بخصوص آن دسته که نهار میل می کنند نباید چیزی میان دو وعده بخورند .

❇️ ولی طبیعت کودکان و گاهی چشم و هم چشمی و گرسنگی ناشی از تحرک زیاد و درس خواندن، موجب می شود کودک چیزی همراه خود ببرد .

❗️ حال سؤال این است که چه چیز برای کودکان مناسب، مفید و احیاناً ضروری است؟ 

◀️ شرط اول توشه مدرسه این است که طبیعی باشد و از محصولات کارخانه ای و بسته بندی شده همراه با مواد نگهدارنده نباشد.

💠 شاید مغذی ترین خوراکی در اینصورت مویز و کشمش است که به تقویت حافظه و تغذیه و رشد کودک کمک می کند و  از بیماری ها پیشگیری می کند . مویز و کشمش یک ماده غذائی کامل و اساسی است و حکم نان و خرما را دارد .

💎 در کنار مویز می توان نخودچی اضافه کرد تا طعم کشمش بهتر پسندیده شود و در عین حال مقوی عضلات کمر و مغذی باشد.

🔅 خوراکی دیگر می تواند سنجد باشد، چون در رشد و نمو کودک نقش بسزایی دارد، گوشتش گوشت را می رویاند و پوستش پوست را می رویاند و استخوانش استخوان را.

🔹 علاوه بر آن، مواردی مانند خرمای خشک، آجیل مانند گردو، بادام، فندق، بادام زمینی، بادام هندی و مانند اینها مقوی و مغذی هستند .

📌 ولی چیزی که اینجا باید به آن اشاره کنیم و در راستای فرهنگ سازی مطرح می شود سویق هاست، این فرهنگ و این نوع تغذیه ضروری، اساسی و کمک کننده به رشد و نمو است و کودک را تقویت می کند .

〽️ سویق ها اعم از سویق جو، گندم، سنجد، برنج، نخود، عدس، سیب و غیره که هر کدام از این ها خواص خودشان را دارند.

🔺 و اگر اصرار بر کیک، شیرینی و غذا وجود دارد سزاوار است کیک و شیرینی خانگی که با روغن سالم و شکر قهوه ای یا سرخ بدون مواد نگهدارند تهیه شده و همراه کودک باشد .

🌀 غذا هم هر چه باشد، باید طبیعی، سالم و بدون مواد اضافی باشد و ترجیحا سرخ کردنی نباشد .

🖊 میوه در این موارد ممنوعیت ندارد و شاید بهتر از غذا و کیک باشد .

⭕️ لازم به ذکر است که این فرهنگ سازی را باید خود مدارس و معلمان دلسوز به عهده بگیرند و از پایه فرهنگ سازی کنند و کودکان را آموزش دهند .

🔰 حتماً از مانند پفک، اسنک، چیپس و شیرینی های صنعتی، کیک و مواد غذائی مُضر مانند سوسیس و کالباس و غذای حاضری جلوگیری شود .

▫️ و اگر بنا بر فروش مواد غذائی در مدرسه ها باشد حتما از مواد طبیعی و سالم استفاده شود تا فرزندانی از پایه سالم داشته باشیم .

#فرهنگ_سازی
#توشه_مدارس
#سبک_زندگی_اسلامی

🌐 دفتر آیت الله تبریزیان 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط