• 6543
  • 961 مرتبه
  • پنج شنبه 26 اسفند 1400

ترک کنندگان حدیث اهل بیت علیهم السلام

ترک کنندگان حدیث اهل بیت علیهم السلام

وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: 
يَا مَعْشَرَ شِيعَتِنَا الْمُنْتَحِلِينَ مَوَدَّتَنَا إِيَّاكُمْ وَ أَصْحَابَ الرَّأْيِ فَإِنَّهُمْ أَعْدَاءُ السُّنَنِ تَفَلَّتَتْ مِنْهُمُ الْأَحَادِيثُ أَنْ يَحْفَظُوهَا وَ أَعْيَتْهُمُ السُّنَّةُ أَنْ يَعُوهَا فَاتَّخَذُوا عِبَادَ اللَّهِ خَوَلًا وَ مَالَهُ دُوَلًا فَذَلَّتْ لَهُمُ الرِّقَابُ وَ أَطَاعَهُمُ الْخَلْقُ أَشْبَاهُ الْكِلَابِ وَ نَازَعُوا الْحَقَّ أَهْلَهُ وَ تَمَثَّلُوا بِالْأَئِمَّةِ الصَّادِقِينَ وَ هُمْ مِنَ الْكُفَّارِ الْمَلاعِينِ فَسُئِلُوا عَمَّا لَا يَعْلَمُونَ فَأَنِفُوا أَنْ يَعْتَرِفُوا بِأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ فَعَارَضُوا الدِّينَ بِآرَائِهِمْ فَضَلُّوا وَ أَضَلُّوا.

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
ای شیعیان ما و ای منتسبین به مودت ما! 
از اصحابِ رای بر حذر باشید، زیرا که آنها دشمن سنت هایند. احادیث از دست شان رفته و آنها را حفظ نکرده اند، و بر نگهداری سنت عاجز و ناتوان اند.
پس بندگان خدا را به بردگی می گیرند و مال [و امکانات و نعمت های] خدا را مابین خود می گردانند، مردمان در برابرشان ذلیل گشته و همچون سگان آنها را پیروی می کنند.
 
آنان [اصحاب رأی] با اهل حق نزاع و مجادله می کنند و خود را مانند ائمه صادقین جلوه می دهند [جایگاه آنان را ادعا می کنند]. آنان از کافرین معلون هستند. 
هرگاه از چیزی که نمی دانند پرسیده شوند، از روی تکبر و غرور به نادانی شان اعتراف نمی کنند، پس دین را به آراء و نظرهای خود عرضه می کنند و تطبیق می نمایند و گمراه می شوند و گمراه می کنند.

بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏2، ص: 84
التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام (مدرسه الامام المهدی قم)، ص: 53
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل (آل البیت قم)، ج‏17، ص: 309

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}