✅در یک روایت صحیح السند از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمود: حضت امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند:
💧« سپس خداوند تبارک و تعالی دو آب (شیرین وشور) را با هم مخلوط کرد و قوام واستحکام بخشید سپس آن را در مقابل عرش خودش انداخت در حالیکه یک تکه از گل بیشتر نبود، سپس به چهار ملک خود یعنی : شمال ،دبور، صبا و جنوب دستور داد که روی این کالبد بوزند و جولنگاه خود قرار دهند و او را خلق کنند و اماده کنند سپس اعضا و اجزا برای او درست کنند و انواع مَفصل ها برای او بوجود بیاورند و چهار طبیعت در آن جریان دهند یعنی: ریح(باد)، دم (خون)، مُرّه (صفرا و سودا) و بلغم.»
⚡️و حضرت فرمود: «ملائکه وزیدند و جولان کردند و طبایع چهارگانه را در آن به جریان آوردند.»
💨سپس حضرت فرمودند: «ریح (باد) ، که جزء طبایع چهارگانه در بدن است از ناحیه شمال می باشد!
❄️و بلغم از ناحیه صبا است.
🔥مره یعنی صفرا و سودا در بدن از ناحیه دبور است.
🩸و دم (خون) نیز از ناحیه جنوب می باشد.
سپس انسان با این کار مستقل و سرپا شد و بدن به این ترتیب کامل شده است .»
❤️حضرت فرمودند: «از ناحیه ریح (باد) انسان به ناچار به دوست داشتن زندگی، ارزوهای طولانی و بی پایان، حرص و ولع دچار شده است.
🍽و از ناحیه بلغم ناچار به دوست داشتن غذا و نوشیدنی، نرم خوئی و مدارای با دیگران شده است.
👹و از ناحیه مره یعنی صفرا و سودا ناچار به عصبانی شدن، سبک عقلی، سفاهت، شیطنت، تجبُّر و تکبر، سرپیچی، شتاب و عجله شده است.
💰و از ناحیه دم (خون) ناچار به دوست داشتن زن ها، لذت ها، ارتکاب گناهان و شهوترانی شده است.»
✨بنابر این انسان می تواند علت اخلاق و رفتار خودش و دیگران را بشناسد و می تواند با تعدیل مزاج و درمان طبایع در صدد تعدیل امیال و رفتارش باشد.
منبع: 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج11، ص: 105- البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص: 172- تفسير القمي، ج1، ص: 41- تفسير العياشي، ج1، ص: 28- علل الشرائع، ج1، ص: 106- تفسير نور الثقلين، ج3، ص: 9.