• 9601
  • 321 مرتبه
  • 1402/05/16 10:22:16 ب.ظ

«کورتیکواستروئید» (کورتون)

«کورتیکواستروئید» (کورتون)

1️⃣معرفی کورتون ها:

💥 با توجه به نقش مهمی که گلوکوکورتیکوئیدها در تخفیف پاسخ‌های ایمنی دارند تعداد زیادی دارو برگرفته از این اسکلت ساختمانی با فرمول‌های شیمیایی شبیه هم ساخته شده‌است که به آنها داروهای «کورتیکواستروئیدی» یا اصطلاحا «کورتون» گفته می‌شود.

🔎«کورتون» ها  داروهایی هستند که باعث کاهش التهاب در بدن می شود. با این وجود یکی از معایبی که دارند  فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند. از آنجا که «کورتون» ها تورم ، خارش ، قرمزی و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهند ، پزشکان اغلب آنها را برای کمک به درمان بیماری هایی مانند: آسم ،آرتروز، لوپوس و آلرژی  تجویز می‌کنند.

📌عملکرد «کورتون» ها شبیه «کورتیزول» ( هورمونی که به طور طبیعی توسط غدد آدرنال بدن ترشح می شود.)  است . بدن برای سالم ماندن به کورتیزول نیاز دارد. کورتیزول یک فاکتور مهم دربسیاری از فرآیندهای بدن مانند متابولیسم،  ایمنی و استرس است.

 2️⃣ موارد تجویز «کورتون» ها: 

🌡بیماری آدیسون. این بیماری زمانی رخ می دهد که بدن شما به اندازه کافی کورتیزول تولید نمی کند. «کورتون» ها می توانند این نقصان را جبران کنند.

✂️پیوند عضو: «کورتون» ها با سرکوب سیستم ایمنی بدن احتمال پس زدن پیوند را کاهش می دهند.

❗️التهاب ها : در مواردی که التهاب باعث آسیب به اندامهای مهم  بدن شود ، «کورتون» ها ا می توانند جان فرد را نجات دهند. التهاب هنگامی رخ می دهد که گلبول های سفید بدن برای محافظت در برابر عفونت و مواد خارجی بسیج می شوند.

🏴‍☠️بیماری های خود ایمنی: سیستم ایمنی بدن بعضی اوقات درست کار نمی کند و در افراد به جای محافظت،  شرایط التهابی ایجاد می کنند که باعث آسیب  بدن می شود. «کورتون» ها میتوانند باعث کاهش التهاب و کاهش این آسیب ها می شوند. علاوه بر این ، آنها  بر نحوه عملکرد گلبول های سفید و کاهش فعالیت سیستم ایمنی تأثیر می گذارند.

3⃣ اَشکال مصرف «کورتون» ها:

«کورتون» ها می توانند سیستماتیک یا موضعی عمل کنند. استروئیدهای موضعی قسمت خاصی از بدن را هدف قرار می دهند و به شکل های متعددی بکار می روند : «کرم های پوستی- قطره چشمی- قطره گوش- استنشاقی »

♦️♦️♦️برخی از رایج ترین نام های تجاری  این دارو :

دکادرون، مونتازون، بتامتازون، دگزامتازون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، متیل پردنیزولون، پردنیزون، کلوبتازول، بکلومتازون، فلودروکورتیزون، فلوسینولون، آریستوکورت،  فلوتیکازون و... .

ادامه دارد...
 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط