سیره پیامبر صلی الله علیه و آله بر استفاده مکرر از خلال دندان بوده است.
به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله خلال زدن از مصادیق نظافت و پاکیزگی به حساب می آید.
در مورد اهمیت آن همین بس که جبرئیل امین برای توصیه به خلال زدن از پیشگاه الهی بر قلب مطهر پیامبر نازل شده است.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:خلال بزنید که موجب اصلاح لثه ها و دندان ها می شود.
طبق فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله خلال موجب پاک شدن دهان از بیماری و میکروب ها می شود.
پیامبر مهربانی ها در حق استفاده کننده گان از خلال از محضر ربوبی در خواست رحمت نموده اند.
طبق فرموده پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله:خلال نزدن موجب بد بوئی دهان و در نتیجه ازار فرشتگان الهی می شود.
از جمله حقوق مهمان انست که میزبان برای او خلال فراهم اورد انچنان که پیامبر در هنگامی که جعفر ابن ابی طالب مهمان ایشان بودند براب ایشان خلال اوردند.
درمان بیماری بادجنام که همان سرخی غیر معمول صورت بوده می باشد.
خلال زدن بعد از غذا سفارش شده هست.
از چوب خلال می توان در هنگام وضو جهت پاک نمودن پوست استفاده نمود و اب را به پوستی که مانع دارد رسانید و یا با ان زیر ناخن را تمییز نمود.
اصل کلی انست که می توان با هر چوب تمییزی خلال نمود مگر مواردی که استثناء شده اند.
موارد استثناء شده عبارتند:چوب نی(یا هر گیاهی که ساقه اش تو خالی و گره دار باشد)،چوب انار،چوب مورد،که پیامبر از این سه مورد نهی فرموده و حکمت نهی را تحریک رگ خوره و جذام معرفی نموده است.
خلال از چوب گز نیز موجب فقر می شود.
در روایت امده پیامبر صل الله علیه واله با هر چوبی که به دست مبارکشان می رسید خلال می زدند مگر برگ نخل و نی .
آنچه در دهان با زبان جمع می شود قابل خوردن است و انچه با خلال جمع می شود را نباید خوردن که موجب ورم درونی و آپاندیس می شود.
منابع:دراست فی طب الرسول المصطفی ج4 ص428
کتاب الوافی ج 20 ص545