• 9150
  • 456 مرتبه
  • 02/02/1402

بررسی

بررسی "چهارگانه های طبی"در طب اسلامی

🌹چهار انگشتر امام علی علیه السلام

🌴امام علی علیه السلام چهار انگشتر داشت که در انگشت می کرد:انگشتر  ازیاقوت برای بزرگواریش،و انگشتری از فیروزه برای پیروزیش،و انگشتری از اهن چینی برای قوتش،و انگشتری از عقیق برای حفظ شدنش.

🌹چهار شرط غذای کامل

🌴رسول خداصل الله علیه واله:اگر غذا چهار ویژگی داشته باشد،غذای کاملی است.1:از راه حلال به دست امده باشد.2:دست های زیادی به سوی ان دراز شود.3:در شروع خوردن ان نام خدا گفته شود.4:در پایان خوردن ان از خدا سپاسگزاری شود.

🌹چهارمصداق وسواس

🌴امام کاظم علیه السلام:چهار چیز از مصادیق وسواس است.1:خوردن گل2:خرد کردن کلوخ3:ناخن گرفتن با دندان4:جویدن ریش

🌹چهار عامل غم زا

🌴روزی امام علی علیه السلام غمگین شد.پس گفت:این غصه از کجا امد؟من یاد ندارم که بر استانه در نشسته باشم و یا گوسفندان را پراکنده کرده باشم. و یا شلوار خود را ایستاده پوشیده باشم و یا با دامن خود صورتم را پاک کرده باشم.

🌹چهار عامل پایداری انسان

🌴امام صادق علیه السلام:پایداری انسان در چهار چیز است:اتش،نور،باد،واب
با اتش(اسید معده) می خورد و می اشامد.با نور می بیند و درک می کند.با باد می شنود و استشمام می کند.و با اب لذت خوردنی هاواشامیدنی ها را درک می کند.اگر در معده او اتش(اسید) نبود،خوردنی ها هضم نمی شد؛اگردر چشم او نور نبود،نمی دید و درک نمی کرد؛اگر باد نبود،اتش معده افروخته نمی شد،و اگر اب نبود لذت خوردنی ها را درک نمی کرد.

🌹چهار عامل بی نیاز کننده از طب

🌴امام علی علیه السلام به فرزندش فرمود:ایا چهار چیز به تو یاد بدهم که با بکارگیری ان از طب بی نیاز می شوی؟1:غذا نخور تا اینکه گرسنه باشی.2:از غذا دست نکش تا زمانی که هنوز اشتهاءداشته باشی(سیر نشده باشی)3:غذا را خوب بجو4:وقبل از خوابیدن به دستشوئی برو.اگر این کارها راانجام بدهی،از طب بی نیاز خواهی شد.

🌹چهار عامل روشن کننده چهره

🌴امام صادق علیه السلام:چهار چیز صورت را نورانی می کند:نگاه کردن به چهره زیبا،نگاه کردن به اب،نگاه کردن به سبزه،و سرمه کشیدن هنگام خواب

🌹چهار اسیب از ناحیه افتاب

🌴رسول الله صل الله علیه واله:در افتاب چهار ویژگی وجود دارد:رنگ را تغییر می دهد،بوی بد ایجاد می کند،لباس را کهنه را می کند.و بیماری زاست.

🌹چهار درمان

🌴درمان چهار نوع می باشد:حجامت،بخور دادن،تنقیه کردن،قی کردن

🌹چهار تعدیل کننده مزاج

🌴امام صادق علیه السلام:چهار چیز مزاج را تعدیل می کند:انار سورانی،خرمای نارس پخته شده،گل بنفشه،کاسنی
 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط