• 9782
  • 1228 مرتبه
  • چهار شنبه 08 آذر 1402

بادمجان در روایات (بخش 2)

بادمجان در روایات (بخش 2)

 بادمجان در روایات (بخش 2)


در روایتی از پیامبر (ص) نقل شده است:

👈و كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي دَارِ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَدَّمَ إِلَيْهِ الْبَاذَنْجَانَ‏ فَجَعَلَ ص يَأْكُلُ فَقَالَ جَابِرٌ إِنَّ فِيهِ لَحَرَارَةً فَقَالَ ص [يَا جَابِرٍ مَهْ‏] إِنَّهَا أَوَّلُ شَجَرَةٍ آمَنَتْ بِاللَّهِ اقْلُوهُ وَ أَنْضِجُوهُ وَ زَيِّتُوهُ وَ لَبِّنُوهُ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي الْحِكْمَة

پیامبر (ص) در خانه جابر بود پس برای او بادنجان آوردند پس پیامبر(ص) شروع به خوردن کرد. جابر عرض کرد بادنجان گرم است. فرمود ای جابر بادنجان اولین گیاه و درختی است که به خدا ایمان آورد سرخ کنید و بپزید و روغن زیتون به آن اضافه کنید و ماست به آن اضافه کنید زیرا حکمت را زیاد می‌کند.

📚 الدعوات (للراوندي)،ص158
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص224
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص430

🔸بادمجان از لحاظ سردی و گرمی هوشمند عمل می‌کند و هرجا نیاز به گرمی باشد گرم است و هر جا نیاز به سردی باشد سرد می‌شود: 

👈عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثِ ع لِبَعْضِ قَهَارِمَتِهِ‏ اسْتَكْثِرُوا لَنَا مِنَ الْبَاذَنْجَانِ فَإِنَّهُ حَارٌّ فِي وَقْتِ الْحَرَارَةِ وَ بَارِدٌ فِي وَقْتِ الْبُرُودَةِ مُعْتَدِلٌ فِي الْأَوْقَاتِ كُلِّهَا جَيِّدٌ عَلَى كُلِّ حَالٍ.
يكى از اصحاب ما گويد: امام هادى عليه السّلام به يكى از پيشكاران خود فرمود: براى ما زياد بادمجان تهيه کن؛ زيرا در هنگامی که نیاز به گرمی باشد گرم است و هنگامی که نیاز به سردی باشد سرد. در همۀ اوقات معتدل و در هر حال و حالتى خوب است.

📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص373
📚 المحاسن،ج2،ص526
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص210
📚 طب الأئمة عليهم السلام،ص139
📚 مكارم الأخلاق،ص183
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص222
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص429

👈الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْهَاشِمِيِّ قَالَ: قَالَ لِبَعْضِ مَوَالِيهِ أَقْلِلْ لَنَا مِنَ الْبَصَلِ وَ أَكْثِرْ لَنَا مِنَ الْبَاذَنْجَانِ فَقَالَ لَهُ مُسْتَفْهِماً الْبَاذَنْجَانِ قَالَ نَعَمْ الْبَاذَنْجَانُ جَامِعُ الطَّعْمِ مَنْفِيُّ الدَّاءِ صَالِحٌ لِلطَّبِيعَةِ مُنْصِفٌ فِي أَحْوَالِهِ صَالِحٌ لِلشَّيْخِ وَ الشَّابِّ مُعْتَدِلٌ فِي حَرَارَتِهِ وَ بُرُودَتِهِ حَارٌّ فِي مَكَانِ الْحَرَارَةِ وَ بَارِدٌ فِي مَكَانِ الْبُرُودَةِ.
عبد الرحمان هاشمى گويد: امام عليه السّلام به يكى از غلامان خود فرمود: براى ما پياز كم و بادمجان فراوان تهيّه كن. غلام به صورت استفهامى عرض كرد: بادمجان‌؟ فرمود: آرى، بادمجان دربردارندۀ همۀ مزه‌ها، دور كننده بيمارى و براى مزاج شايسته است. در همه حالت‌ها معتدل، براى پيرمرد و جوان سازگار و در گرما و سرما معتدل است؛ در جایی که نیاز به گرما باشد گرم است و در جایی که نیاز به سردی باشد سرد است.

📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص373
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص210

🍆 در طب سنتی گفته می‌شود بادمجان سودازا است درحالیکه روایات می‌فرمایند بادمجان نه تنها سودازا نیست بلکه سودابر است. البته حقیقت این است که هر دو قول درست است زیرا در روایات خواندیم که بادمجان اینگونه است که اگر فکر کنید بیماری زا است، بیماری زا می‌شود و اگر فکر کنید درمان است، درمان می‌شود.
در یک تجربه عینی : دو نفر با دو اعتقاد متفاوت بادمجان خوردند. کسی که اعتقاد داشت بادمجان برای او حساسیت زا است دور دهان او تاول زد و دیگری که اعتقاد داشت بادمجان برای او درمان است دل درد او را درمان کرد.

👈عنْهُ عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْهَاشِمِيِّ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كُلُوا الْبَاذَنْجَانَ فَإِنَّهُ جَيِّدٌ لِلْمِرَّةِ السَّوْدَاء.
بادمجان بخورید که همانا برای مره سوداء خوب است.

📚 المحاسن،ج2،ص526
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص211
📚 الأمالي (للطوسي)،ص668
📚 مكارم الأخلاق،ص183
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص222و224

«جید» یعنی برای سوداء مفید است.

#خواص_بادمجان
#بادمجان 🍆🍆
#آشپزی_اسلامی
#اصلاح_سبک_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط